Acompanyament

Metodologies per a les Comunitats Patrimonials - #comunidadesciep

Escrit per Super User el . Publicado en Patrimoni

En aquest tercer bloc d'anàlisi dels eixos que es van tractar durant el Taller del III Congrés Internacional d'Educació Patrimonial - CIEP3, continuem amb la construcció oberta i col·laborativa del concepte de Comunitats Patrimonials amb la reflexió sobre les metodologies.

Abordar aquest tema pot ser considerat per molts un dels processos més densos, però també, pot convertir-se en un dels més apassionants per a tots aquells que ens relacionem amb el Patrimoni Cultural i les persones que ho formen, si ho considerem el moment de passar a l'acció en el diàleg, construcció o transformació d'una Comunitat Patrimonial.

painting-an-entire-favela-in-rio-de-janeiro-designboom-04

Fins al moment, quan hem parlat de Comunitats Patrimonials, s'han tractat els seus processos més humans, la seua acció sobre el territori, la seua relació amb els béns culturals o els seus valors compartits, les bases sobre les quals començar a definir i comprendre-les. Les metodologies suposen un repte tècnic, material i humà que, sobre aquests conceptes definits prèviament, posaran de manifest la diversitat i conflictes d'un procés en construcció.

El primer dubte que va sorgir durant la posada en comú en el taller del CIEP3 van ser els objectius d'aquestes metodologies, quin és l'objectiu de debatre sobre elles. Va ser necessari partir del supòsit de la relació o implicació amb les Comunitats Patrimonials, de la vinculació d'una acció sobre les mateixes, ja fóra externa o interna, podent diferenciar entre la posada en valor, el seu re-descobriment i la creació de vincle, processos interdependents i no excloents.

Els blocs previs que s'han publicat d'aquest treball col•lectiu: la definició de Comunitat Patrimonial, el territori i els actors, plantegen molts dels punts clau a tenir en compte en les metodologies. Igual que aquest taller, el treball en les Comunitats Patrimonials ha de ser i és col•laboratiu, hi haja conflictes o no, en elles participen múltiples actors en territoris diversos, fins i tot havent de parlar de diverses comunitats, en plural, compartint un mateix Patrimoni Cultural que poden definir i entendre de forma diferent.

Aquesta diversitat construeix els espais interpatrimonials i intergenaracionals, punts de vinculació entre els diferents agents i espais, establint la importància dels processos comunicatius i on les metodologies practicades tenen un gran pes, intervenint en els processos de transmissió de la memòria i la seua reconstrucció generacional i entre els agents implicats.

Una de les conclusions a les quals es va arribar en la taula de treball va ser que la Comunitat Patrimonial no pot ser si no és des de lo local, podent parlar d'elements culturals compartits per a diverses Comunitats Patrimonials. És en aquest punt on el Patrimoni Cultural es converteix en mitjà per a la construcció i intercomunicació de les Comunitats, no és objecte últim de la metodologia, sinó mitjà per a estructurar al col•lectiu que li dóna sentit, posa en valor i ho protegeix.

Finalment, un punt compartit va ser la posició com a agents externs durant aquest procés de reflexió, havent de remarcar la capacitat autogestionable de les pròpies comunitats sobre les quals debatem, aspecte que no podem oblidar encara que molts casos requerisquen de la participació d'agents externs. D'altra banda, sense percatarnos, els integrants de la trobada #comunidadesciep ens hem vist integrats en el procés de construcció de la nostra pròpia comunitat patrimonial, compartint uns valors i interessos comuns. No podríem tenir un exemple més proper d'una proposta metodològica per a començar a treballar aquest nou concepte.

És cert que en aquesta primera aproximació a les metodologies no hem entrat en la proposta de pràctiques concretes, sinó establit les bases a reflexionar sobre les quals començar a construir-les. Tenint en compte la seua importància, és necessari no ancorar-se en un constant debat terminològic acadèmic que impedisca el desenvolupament de la pròpia naturalesa de les metodologies, la seua posada en pràctica. Doncs no serà fins a aquest moment quan descobrim els encerts i equivocacions en les preconcepciones que es van establir en aquests passos previs.

Com puc participar en #comunidadesciep?
Afegint els teus comentaris a les notícies publicades i participant en les trobades tuiteres que realitzem.

El projecte col·laboratiu “#Comunidadesciep” sorgeix en l'III Congrés Internacional d'Educació Patrimonial – CIEP3 i és una col·laboració oberta entre tots els participants, el projecte Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I de Castelló i l'Observatori d'Educació Patrimonial d'Espanya (OEPE).

#comunidadesciep

Notícia relacionada: Definició consensuada de “Comunitats patrimonials” - #comunidadesciep

Text: Pablo Alfaro de la Hoz

Fotografia: ‘Praça Cantão, Communidade da Santa Marta’, 2010, Rio de Janeiro, Brasil. © favela painting project

 


Read full article on patrimoni



logo-viverCulla logo-jerica  logo-forcall logo-benlloch logo-benassal logo-sant-mateu logo-vilanova Serra d'en Galceran logo-som logo-EACC logo-reviscolares logo-territori-cultural