Acompanyament

Connexions i vincles entre persones. Una definició col·laborativa de patrimoni cultural

Escrit per Super User el . Publicado en Patrimoni

Aquest primer semestre de 2017 estem realitzant el curs “El patrimoni cultural de l'Alto Palancia com a recurs”. En la primera sessió, realitzada a Sot de Ferrer, va tenir lloc el microtaller “Cap a una definició consensuada de patrimoni cultural” que pretén aproximar als participants a la definició de patrimoni a partir de tot un seguit de preguntes plantejades que tracten tant la seua classificació, valor, importància, estat o problemàtiques per a, entre tots, aproximar-nos a una definició.

Ací us deixem la definició de patrimoni cultural que va sorgir a Sot de Ferrer:

Connexions i vincles entre persones.

IMG 20170128 125431

El nostre patrimoni és important perquè són els nostres orígens, els quals hem de conèixer, mantenir i transmetre. És el nostre passat, el nostre present i el nostre futur.

El patrimoni cultural ens defineix com a persones. Ens identifica com a éssers humans. Explica per què som d'una manera i no d'una altra. Ens serveix per a construir la nostra forma d'actuar i ens fa sentir que pertanyem a algun lloc. El patrimoni és la nostra herència i té un fort valor històric que associem al nostre valor propi i al del nostre entorn.

El nostre patrimoni cultural està format, entre molts altres exemples, pels nostres edificis i construccions, costums i tradicions, música, balls, tradició oral, documents gràfics i sonors, gastronomia, utensilis, oficis i eines, indumentària, llengües, dialectes, religió i ritus, indústria, relacions comercials i econòmiques, esport i vincles amb altres pobles.

Conèixer el nostre patrimoni ens permet conèixer la nostra identitat: ens dóna confiança i seguretat en sentir que pertanyem a un grup, seguretat de com som, de tenir una llengua pròpia, de relacionar-nos amb la gent. El patrimoni ens connecta amb el passat, ens explica què sentien, com vivien i quines necessitats tenien en altres èpoques gent com nosaltres o molt diferents a nosaltres. Ens permet situar-nos en el context de l'època per a tractar d'entendre la motivació de les accions que realitzaven en l'antiguitat.

El patrimoni són records, emocions i aprenentatge de nous coneixements. Ens aporta empatia, felicitat, goig i alhora, tristesa, nostàlgia i fins i tot malestar en veure en ocasions l'actitud passiva enfront de la deixadesa o abandó.

A partir de la nostra experiència, detectem tot un seguit de elements que ho posen en perill: la deterioració, l'abandó, l'oblit i la desmemoria, no valorar el que tenim, el vandalisme, l'espoli o la falta d'implicació que fan que deixem per a uns altres nostra responsabilitat. Observem també un sobreconservadurisme que en ocasions ens impedeix tenir una visió més àmpla del paper i valor del patrimoni, una mala gestió i polítiques inadequades que se sumen a una excessiva burocràcia i que ens impedeix en ocasions aproximar-nos al patrimoni. I també una excessiva simplificació del concepte de patrimoni a aquells elements més significatius, monumentals o religiosos deixant de costat i sense protecció a molts altres béns patrimonials. En tots aquests casos, queda patent la falta de conscienciació perquè tots coneguem i entenguem la importància, complexitat i valor del patrimoni cultural.

Tots som responsables del nostre patrimoni i és clau saber i meditar sobre què volem fer amb ell. La nostra tasca és conscienciar i promoure sobre el patrimoni proper, a més d'exigir als qui tenen el poder l'actuació sobre el mateix de manera correcta. Per a açò, proposem una visió més global i integradora del patrimoni en la qual s'identifiquen els diferents recursos patrimonials i s'enllace la seua posada en valor i aprofitament amb finalitats socials, culturals i econòmics. Per exemple, proposant “rutes patrimonials” en les quals s'integre el patrimoni més significatiu de cada territori amb altres elements singulars i característics com la gastronomia, les tradicions i costums i el patrimoni natural.

 

La pròxima sessió del curs “El patrimoni cultural de l'Alt Palancia com a recurs” serà el pròxim 25 de febrer a Viver. Aquest curs té una durada de 20 hores repartides en sessions mensuals de 4 hores de durada en les quals es visitaran les poblacions de Sot de Ferrer, Viver, Altura i Jérica per a conèixer els seus projectes culturals sobre patrimoni cultural.

Informació relacionada: Comencem l'any amb la formació “El patrimoni de l'Alto Palancia com a recurs” en l'IES Cueva Santa de Segorbe

 


Read full article on patrimoni



logo-viverCulla logo-jerica  logo-forcall logo-benlloch logo-benassal logo-sant-mateu logo-vilanova Serra d'en Galceran logo-som logo-EACC logo-reviscolares logo-territori-cultural