Acompanyament

Dues propostes per a connectar l'aula amb el nostre patrimoni: El valor dels nostres records

Escrit per Super User el . Publicado en Patrimoni

El 25 de febrer va tenir lloc la segona sessió del curs “El patrimoni de l'Alt Palancia com a recurs”. En aquesta sessió, realitzada en el municipi de Viver, es va dur a terme el microtaller titulat “El valor dels nostres records”.

IMG 20170225 135907

Per a aquest taller es van organitzar dos grups de treball. El primer estava format pels docents de l'IES Cueva Santa. El segon pels docents del Col•legi Rural Agrupat Peña Escavia. L'objectiu d'aquest taller ha sigut el deconnectar el patrimoni amb el centre educatiu. Per a açò, els assistents han dissenyat una proposta de projecte centrada en la posada en valor del patrimoni.

Aquests són els dos projectes que es van esbossar en el taller:


1 La cultura del vi en l'Alt Palancia
GRUP IES

IMG 20170225 124255

Projecte de centre multidisciplinari per a conèixer i posar en valor la cultura del vi en la nostra comarca. Les diferents àrees treballen, investiguen i recopilen materials per a després plasmar-ho en un producte final com una exposició o un quadern de camp:
Matemàtiques: calcular volums, capacitat i dimensions.
Tecnologia: materials, tècniques de construcció, fer una maqueta, com funciona una premsa, mecàniques.
Història: inicis de la viticultura en el nostre país i en la nostra zona concreta; com ha discorregut fins als nostres dies, vestigis i documents. El saber del poble.
Biologia: procés de fermentació; varietats, plantes i les seues cures, clima, el sòl.
Llengua: el vi en la literatura, vocabulari específic, referències al vi de la comarca, cançons
Plàstica: disseny d'etiquetes, logos, com fer una canastra, Carnestoltes: disfresses relacionades
Iniciació Empresarial: Com organitzar una xicoteta empresa, exportació…

Objectius
Conèixer el nostre patrimoni relacionat amb la cultura del vi per a valorar el nostre passat i el nostre present, plantejant accions futures.

Destinataris: alumnes de tota l'ESO

Participants: professorat de les diferents àrees, alumnat i experts en la matèria que assessoren, informen i s'impliquen.

Necessitats: Suport tècnic, finançament per a publicar materials o exposar-los, bibliografia, visites guiades.

Planificació: Un trimestre

2 El carrer com a recurs didàctic. Els noms dels carrers ens ensenyen part de la història de nostre voltant
GRUP CRA Peña Escavia

IMG 20170225 124233

L'activitat consisteix a realitzar una gimcana pels carrers del poble amb la finalitat de localitzar aquells elements patrimonials objecte del treball a desenvolupar. En el cas de Viver podria ser la localització de cubs de vi.
La proposta l'hem concretat en la TOPONÍMIA DE LA CARRERS.
A partir d'un mapa, una màquina fotogràfica i un qüestionari sobre els aspectes a observar i investigar, els alumnes realitzen un recorregut pels carrers, arreplegant totes les dades que puguen obtenir de veïns, de les diferents plaques i retolacions que apareguen en les façanes, investigant si el nom del carrer està relacionat amb l'activitat agrícola, artesanal, comercial; els canvis patits en la llista de carrers en funció del moment polític-històric (nom de personatges, esdeveniments,…), elements arquitectònics que puguen relacionar-se amb el nom (muralla, sèquia, arc, era, almàssera, font, cub de vi,…),cercar fotografies antigues del carrer, llegendes, cançons, actes religiosos.

Objectius:
Visibilitzar que el patrimoni cultural està present en la vida quotidiana.
Estudiar la història del nostre entorn a través de la toponímia dels carrers.
Aprendre a mirar el nostre entorn amb una nova mirada que recupere el valor patrimonial que amaguen els nostres carrers.
Realitzar una exposició fotogràfica i documental, oberta a la comunitat educativa i al poble.
Promoure la valoració i el respecte del patrimoni com a element essencial de la nostra identitat i pertinença a una comunitat i a un territori.

Destinataris:
Tots els trams educatius, des de l'etapa Infantil a Secundària, Batxillerats i Educació d'Adults.
L'etapa educativa a la qual estiga dirigida l'activitat determinarà el grau d'aprofundiment, els objectius i les tasques concretes a realitzar.

Participants:
Alumnes, professors, veïns del carrer, Ajuntament.

Necessitats:
Quant a materials: un plànol de la zona o del poble, càmera fotogràfica, qüestionari, reprografia, lloc d'exposició.

Planificació temporal:
Aproximadament una quinzena, dependrà de l'enfocament, si és un projecte de treball o una activitat d'un àrea curricular amb un horari dins de la jornada escolar.

Observacions:
Cada centre educatiu hauria d'adaptar l'activitat a la realitat concreta dels béns patrimonials que es desitja posar en valor (tallers artesanals, retaules ceràmics, almazaras, safaretjos…)

Aquest taller forma part del curs “El patrimoni cultural de l'Alt Palancia com a recurs” de l'IES Cueva Santa de Segorbe i compta amb el suport del projecte Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària – PEU de la Universitat Jaume I i els Grups Locals del projecte Patrimoni de Sot de Ferrer, Viver, Altura i Jércia.

Notícies relacionades:

Comencem l'any amb la formació “El patrimoni de l'Alt Palancia com a recurs” en l'IES Cueva Santa de Segorbe
La importància de les persones. Crònica de la primera sessió del curs “El patrimoni cultural de l'Alt Palancia com a recurs” a Sot de Ferrer
Connexions i vincles entre persones. Una definició col•laborativa de patrimoni cultural

 


Read full article on patrimoni



logo-viverCulla logo-jerica  logo-forcall logo-benlloch logo-benassal logo-sant-mateu logo-vilanova Serra d'en Galceran logo-som logo-EACC logo-reviscolares logo-territori-cultural